DSpace Repository

Risk Analysis of the Causes of Delay in Ship Construction (Case Study of KM CL 9E Ship Construction)

Show simple item record

dc.contributor.author Gazali, Goldy Sandy
dc.contributor.author Baroroh, Intan
dc.date.accessioned 2023-11-23T00:32:04Z
dc.date.available 2023-11-23T00:32:04Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://dspace.hangtuah.ac.id/xmlui/handle/dx/1377
dc.description.abstract In shipbuilding work, the risk of delays must be analyzed and anticipated so that such delays do not occur and cause losses for both parties. This study aims to calculate the risk of a shipbuilding project using the Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) method. The final result obtained is the result of the calculation of the Risk Priority Number (RPN) in determining what risks can affect shipbuilding work. There are two jobs with RPN value > 200 which are classified as High Risk namely errors in lofting and damage to the pulley block as a supporting tool. The plans for risk management with the highest RPN value are then discussed with th e shipyard. Risk mitigation is carried out on the possible risk of errors in lofting, namely by adding worker personnel in the loft ing workshop who serve as supervisors and examiners. While the risk of breakage of the trough can be overcome by paying attention to the inventory and also the condition of the tool. Dalam pekerjaan pembangunan kapal, risiko terhadap keterlambatan pengerjaan harus bisa dianalisis dan diantisipasi agar keterlambatan tersebut tidak terjadi dan menyebabkan kerugian antar kedua belah pihak. Penelitian ini bertujuan untuk menghitung risiko daripada suatu proyek pembangunan kapal dengan menggunakan metode Failure Mode and Effect Analysis (FMEA). Hasil akhir yang didapat merupakan hasil perhitungan Risk Priority Number (RPN) dalam menentukan risiko apa saja yang dapat mempengaruh i pekerjaan pembangunan kapal. Terdapat dua kemungkinan risiko dengan nilai RPN > 200 yang tergolong dalam kategori High Risk yaitu kesalahan dalam melakukan lofting dan kerusakan takal sebagai alat penunjang. Mitigasi risiko yang dilakukan terhadap kemungkinan risiko kesalahan dalam melakukan lofting yaitu dengan menambah personil pekerja di bengkel lofting yang bertugas sebagai pengawas dan pemeriksa. Sedangkan risiko kerusakan takal dapat ditanggulangi dengan memperh atikan persediaan dan juga kondisi alat. Keywords: Failure Mode and Effect Analysis, Risk Priority Number, Ship Delay. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher jurnal.unej.ac.id (BERKALA SAINSTEK) en_US
dc.subject Ship Construction en_US
dc.subject Risk Analysis en_US
dc.title Risk Analysis of the Causes of Delay in Ship Construction (Case Study of KM CL 9E Ship Construction) en_US
dc.title.alternative 235 BERKALA SAINSTEK 2022 10(4): 235-242 doi: 10.19184/bst.v10i4.32674 https://jurnal.unej.ac.id/index.php/BST/article/view/32674 RESE A R C H AR T I C L E Risk Analysis of the Causes of Dela(Analisis Risiko Penyebab Keterlambatan Pada Pembangunan Kapal (Studi Kasus Pembangunan Kapal KM. CL 9E) en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account